Menu
Tel:+98 21 88218465
Email : info[at]radsa.ir

Email : info[at]radsa.ir      Tel:+98 25 37731517

وبلاگ

لزوم توجه به وصله های امنیتی نرم افزار ها

محرومیت از حقوق مسلم به خاطر یه مشت دلار

قیمت ارزان ، عدم آگاهی از دقت و زحمت فراوان مورد نیاز برای تولید یک نرم افزار ، ملموس و فیزیکی نبودن خروجی خط تولید نرم افزار ، تحریم و... همه و همه منجر می شوند به اینکه مردم ، نهاد ها ، سازمان ها ی وطنی به سمت محصولاتی بروند که هزینه ی واقعی آن را نمی پردازند و به تبع آن از خدمات پشتیبانی آن محصول محروم میشوند


آدم مگه به نرم افزار پول میده؟! مهندس مگه چیه حالا اینقدر هزینه برای نرم افزار! یه سی دی میشه آخرش پونصد تومن!!!!! قفل شکسته شو ببین پیدا میکنی!؟

اینا جمله هایی هستن که ما مهندسای نرم افزار زیاد میشنویم و فقط تقوای الهی! باعث میشه به خاطر توهین به صنف و همکار ، حال طرف مقابل رو نگیریم!! البته به شخصه یه جاهایی تقوای الهی هم مانعم نمیشه!

قیمت ارزان ، عدم آگاهی از دقت و زحمت فراوان مورد نیاز برای تولید یک نرم افزار ، ملموس و فیزیکی نبودن خروجی خط تولید نرم افزار ، تحریم و... همه و همه منجر می شوند به اینکه مردم ، نهاد ها ، سازمان ها ی وطنی به سمت محصولاتی بروند که هزینه ی واقعی آن را نمی پردازند و به تبع آن از خدمات پشتیبانی آن محصول محروم می شوند، حال آنکه گاها داشتن این پشتیبانی از خرید آن محصول مهمتر است .

برخی شرکت های تولید کننده محصولات نرم افزاری، ارائه ی خدمات پشتیبانی را منوط به خرید نسخه ی اصلی نرم افزار می نمایند که البته کم ترین حق آن ها در قبال زحمت  و هزینه ی فراوانی است که در تولید یک محصول متحمل می شوند . این حق مالکیت و انتشار محصول که از آن به کپی رایت یاد می شود ، در کشور های توسعه یافته و حتی در حال توسعه بسیار محترم شمرده می شود چه اگر توسط فردی نادیده گرفته شود جرایم سنگینی در انتظار متخلف خواهد بود . البته در کشور عزیز ما نیز قوانینی برای حمایت از حق مالکیت وجود دارد اما مانند بسیاری از قوانین راه دور زدن آن نیز متاسفانه مهیا است.

بگذریم ...

مسأله ای که باعث شد من این مطلب در مورد کپی رایت و لزوم داشتن پشتیبانی نرم افزار رو یاد آور بشم اتفاقی بود که چند روز قبل برای یکی از دوستان که نرم افزار توزیع شده ی مهمی رو برای یکی از سازمان ها طراحی و پیاده سازی کرده بود پیش اومد و از حقیر راهنمایی خواست.

مشکل این بود که یکی از سرویس های WCF سامانه ای که روی netTcpBinding در یکی از سرور ها سرویس میداد ، دچار Crash میشد و مدام سرویس میخوابید و اصطلاحا Down میشد . وقتی این موضوع رو تلفنی به من گفت سریع به ذهنم اومد که احتمالا همون مشکل معروفه و تو سایت مایکروسافت وصله ی بروز رسانی اون مشکل رو گرفتم و براش فرستادم . نصب کرد، مشکل حل شد و خیلی ابراز خوشحالی و لطف نمود.

خیلی از این وصله ها برای زیبایی نیست و کاربردیه . بنابر این همیشه باید برای بروز رسانی های نرم افزار هایی که استفاده می کنیم اهمیت قائل بشیم و گزارش هایی که سازنده نرم افزار عموما از طریق وبسایتش انتشار میده بررسی کنیم .

Print
0 نظرات
رتبه بندی این مطلب:
5/0
حمیدرضا حامدی

حمیدرضا حامدیحمیدرضا حامدی

Founder & Software Architect at Radsa.ir

سایر نوشته ها توسط حمیدرضا حامدی

تماس با نویسنده

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته

ارتباط با نویسنده

Please solve captcha
x
دی ان ان